Leerlingenzorg

Leerlingenzorg is de hulp die gegeven wordt aan leerlingen die extra zorg nodig hebben. Het kan te maken hebben met leer- of sociale problemen. 

Wij werken samen met veel verschillende collega's; orthopedagogen, logopedistes, schoolmaatschappelijk werk etc. etc.

Op het moment dat een leerling in De Regenboog start, wordt er voor de leerling een Groeidocument aangemaakt. In het Groeidocument worden de gegevens beschreven die bekend zijn voor wat betreft het onderwijs, de thuissituaties etc. Om de onderwijskundige doelen te kunnen bepalen wordt de leerling ingedeeld in een leerlijn. De indeling op leerlijn gebeurt aan de hand van de leeftijd van de leerling, of de leerling onderwijs heeft gevolgd in land van herkomst en of het kind een aan het Nederlands verwante taal spreekt. Het uitgangspunt van de leerlijn is de groep waarin de leerling (op basis van zijn/haar leeftijd) zou moeten zitten. De leerlijn beschrijft naast de sociaal emotionele ontwikkeling ook de didactische ontwikkeling op de vier hoofdvakken (technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en wiskunde en spelling), daarnaast wordt ook de voortgang in het beheersen van de woordenschat opgenomen.  

Elke 10 weken wordt aan de hand van toetsen gemonitord op de leerling zich conform de leerlijn ontwikkelt. Indien dit niet het geval is, gaan we bekijken wat we aan kunnen passen in het aanbod (vaak zien we dat de kinderen eerst een gewenningsperiode nodig hebben en daarna wel de doelen behalen). Indien een leerling conform de gestelde doelen scoort zetten we de manier van onderwijs voort, op het moment dat de leerling een hogere score laat zien dan de doelen, gaan we met deze leerlingen versnellen. Afhankelijk van de score toetsen we door aan de hand van de BOOM toetsen of de methode toetsen.  

De toetsmomenten zijn daarin leidend. Hierin nemen we ook de sociaal emotionele ontwikkeling mee en het wennen aan onderwijs en de nieuwe omgeving. Ook hier vindt aanbod op maat plaats.